Review richtlijnen & redactiebeleid

Tips voor het schrijven van goede reviews
Goede reviews zijn er in alle vormen en maten. Als u niet weet waar u moet beginnen, zijn hier enkele tips waarmee u aan de slag kunt:
  • Wees informatief en inzichtelijk
    Uw review moet relevant en specifiek zijn en beschrijven wat andere klanten kunnen ervaren. Beschrijf waarom u wel of niet goed vond. Geef aan wat de organisatie speciaal maakt.
  • Wees oprecht
    Mensen lezen reviews om meer informatie te krijgen over echte ervaringen van echte mensen, dus wees oprecht. Beperk uw reviews tot uw eigen, directe ervaring met de organisatie . Probeer uw ervaring zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven, inclusief positieve en negatieve aspecten.
  • Toon respect
    We verwachten niet dat elke interactie met de organisatie perfect is. Soms zult u negatieve feedback willen delen. Mocht u gefrustreerd zijn, probeer uw kritiek dan opbouwend te laten zijn. De organisatie kan dan de feedback gebruiken om te verbeteren.
  • Schrijf een stijlvolle review
    Mensen besteden meer aandacht aan wat u zegt wanneer u aandacht aan uw review besteedt. Houd het leesbaar. Vermijd het gebruik van veel hoofdletters en interpunctietekens. Correct taalgebruik, controleer uw spelling en gebruik geen scheldwoorden. Kies de juiste lengte: andere mensen zijn niet per se op zoek naar formele verslagen; ze willen graag weten wat er opmerkelijk is aan de organisatie.
Zijn er reviews die niet door Tevreden.nl worden geplaatst?
We willen dat mensen beoordelingen, reviews en aanbevelingen kunnen vinden die relevant, nuttig en betrouwbaar zijn. Tevreden.nl heeft een redactie die afzonderlijke reviews kan blokkeren wanneer deze een van de volgende dingen bevatten:
  • Ongepaste of onwettige inhoud
    We willen een verzorgde gebruikerservaring bieden aan alle gebruikers. We kunnen reviews blokkeren die onwettige inhoud of een link naar dergelijke inhoud bevatten, of inhoud die het beleid van Tevreden.nl schendt. We kunnen ook reviews blokkeren die plagiaat bevatten of zijn gekopieerd van andere sites.
  • Niet-relevante reviews
    In reviews moet u uw persoonlijke ervaring met de organisatie beschrijven. Plaats geen reviews op basis van de ervaringen van anderen, of die niet gaan over de organisatie. U mag reviews niet gebruiken voor persoonlijke aanvallen, tirades of hetzes. Gebruik reviews ook niet om onjuiste informatie over de organisatie te melden.
  • Belangenverstrengeling
    Reviews zijn alleen waardevol wanneer ze eerlijk en onpartijdig zijn. Zelfs wanneer een review goed bedoeld is, kan belangenverstrengeling leiden tot verminderde betrouwbaarheid van een review. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om geld of goederen aan te bieden of te accepteren voor het schrijven van positieve reviews of negatieve reviews over een concurrent. Plaats ook geen reviews namens anderen en wees eerlijk over uw identiteit of band met de organisatie.
  • Herleidbare gegevens
    Reviews die persoonlijke informatie bevatten zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers zullen wij niet publiceren. Ook beschrijvingen die te herleiden zijn naar een persoon, zoals de CEO, de blonde receptioniste, etc., zullen niet geplaatst worden.
Tevreden.nl markeert alle reviews die niet aan bovenstaande criteria voldoen en zal deze niet plaatsen.
Kan een rijschool een review laten verwijderen?

De organisatie kan een review als ongepast melden bij Tevreden.nl. Vervolgens zal Tevreden.nl controleren of de review bovenstaande richtlijnen schendt. Alleen wanneer dit het geval is zal de review geblokkeerd worden. Het oordeel dat de respondent velt in de review is op zichzelf geen reden om deze niet te plaatsen.

Zowel de organisatie als Tevreden.nl willen reviews inzetten als transparante manier om klanten hun positieve en negatieve meningen te laten delen. Tevreden.nl bemiddelt niet in geschillen en laat de review meestal online staan.

Indien de organisatie een negatieve review ontvangt, zal Tevreden.nl deze organisatie juist aanmoedigen in overleg met de klant te treden. We weten dat een negatieve review frustrerend kan zijn, maar de organisatie wordt hierdoor niet ontmoedigd. Juist het in overleg treden met de klant om samen een oplossing te zoeken maakt dat een negatieve ervaring vaak juist in een positieve kan worden omgebogen. En dat is precies waarvoor deze is ontwikkeld: klanttevredenheidsonderzoek én klanttevredenheidsservice!

Een initiatief van: